مطالب جالب و خواندنی

اینجا همه چیز در همه

مطالب جالب و خواندنی

اینجا همه چیز در همه

آشنایی با نوره و واجبی و مقایسه این دو نوع پودر موبر باهم

آشنایی با پودر موبر نوره :

نوره یک نوع پودر موبر است که در قدیم بیشتر از این نوع پودر موبر استفاده میشده است. اگر از بزرگترهای خود سوال کنید آنها به خودی بیاد می آورند که در حمام های عموم استفاده از نوره بسیار رایج بوده و حتی در بعضی از حمام های عمومی که در گذشته وجود داشته است اتاق برای نوره کشیدن وجود داشت.ولی با گذشت زمان و تولید پودرهای موبری که کاملا با مواد شیمایی تهیه میشود استفاده از نوره در جامع بسیار کم رنگ شد و حتی بسیاری از افراد جامعه حتی اسم نوره را هم نشنیده اند و با این واژه بیگانه هستند.

پودر موبر نوره به صورت کاملا طبیعی تولید میشود و عاری از هرگونه مواد شیمیایی میباشد. نوره به دلیل استفاده از سنگ زرنیخ دارای خواص درمانی بسیار است که در ادامه خواص نوره را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

نوره به دلیل داشتن خواص درمانی بسیار زیاد در کتب اسلامی و احادیث بسیاری استفاده از نوره توصیه شده است.


برای خرید قاووت کافیست با شماره ۰۹۰۳۰۵۷۳۵۴۲ در تماس باشید

نوره کشیدن از اخلاق پیامبران است

اگر به دنبال خرید سوغات کرمان هستید مخصوصا قوتو کرمان کافیست به سایت بازار سوغات کرمان مراجعه نمایید

تفاوت عمده نوره با واجبی :

امروزه دیگر از نوره استفاده نمیشد و اکثر افراد نوره را با واجبی اشتباه میگیردند. تفاوت اصلی و عمده نوره با واجبی این است که نوره به صورت کاملا طبیعی تولید میشود و دارای خواص درمانی است ولی پودر موبر واجبی از مواد شیمیایی تشکیل شده است که فقط خاصیت موبری دارد.
اگر شما به عنوان انتخاب یک نوع پودر موبر برای از بین بردن موهای زائد میگردید ما به شما استفاده از پودر موبر نوره خضرا را پیشنهاد میکنیم.

ادویه ای به نام زیره کرمان

زیره از ادویه های بسیار محبوب در جهان است که به خاطر عطر و طعم آن کاربردهای زیادی درپخت و پز، درمان بیماری ها و زیبایی پوست و مو داشته و دارای مصارف آشپزی و بهداشتی متعدد می باشد.

زیره دارای دو نوع می باشد : زیره سبز و زیره سیاه که عطر زیره سبز کمی تندتر از زیره سیاه است.

 

زیره سیاه متعلق به خانواده زردک (هویج) می باشد. گیاهی با شاخه های فراوان و ساقه های توخالی که بین ۳۰ تا ۸۰ سانتیمتر رشد می کند. گل های گیاه زیره کوچک و سفید رنگ می باشد و دانه های آن به طول ۴ تا ۶ میلی متر و عرض ۱ تا ۱٫۵ میلی متر می باشد.
برای خرید سوغات کرمان کاافیست به سایت بازار سوغات کرمان مراجعه نمایید 

زیره سیاه در مناطق مدیترانه ای، اروپا، آسیای شرقی، آسیای مرکزی، هند و شمال آمریکا کشت می شود. زیره سیاه به زیره ایرانی نیز مشهور است.

 

دانه زیره دارای مقادیر زیادی فیبر بوده و برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، بیماری های قلبی، عفونت، تب، بیماری های روده و چاقی به کار می رود.
برای خرید زیره کاافیست با شماره 09030573542 در تماس باشیدبرخی از خواص زیره کرمان
زیره بادشکن و ضد نفخ است. رطوبت را برطرف می‌کند و تقویت‌کننده معده و کبد است. اشتها را تحریک می‌کند و باعث لاغری می‌شود. با تاثیر بر روی عصب معده جلوی سکسکه را می‌گیرد. ورم طحال را از بین می‌برد و اسهال را معالجه می‌کند. از طرفی درمان یبوست نیز هست. شیردهی را افزایش می‌دهد و چون دارای هورمون‌های جنسی است، میل جنسی را افزایش می‌دهد.

روی میزان خونریزی و قطع خونریزی دوران قاعدگی تاثیر می‌گذارد. عرق را زیاد می‌کند و بوی بد آن را برطرف می‌کند و خاصیت ضدعفونی کننده و میکروب‌کشی دارد.

یخدان موئدی بزرگترین یخچال خشتی ایران و جهان

آب همیشه در کویر از اهمیت بالایی برخوردار بوده‌است و به همین دلیل نیز مردم کویرنشین همیشه در فکر ابداعاتی برای استفاده بیشتر از مایه حیات بوده‌اند و به همین دلیل قنات، یخدان و آب انبارهای مختلف را طراحی و ساخته‌اند

برای خرید سوغات کرمان کافیست با شماره 09030573542 در تماس باشید

یخدان مؤیدی از آثار تاریخی شهر کرمان است. این بنا درخیابان ابوحامد واقع شده و در تاریخ ۲ آبان ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۴۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مویدی نام محله‌ای درشهرکرمان است و شامل بخشی از زمین‌ها و قنات قدیمی واقع درمحدوده میدان تختی و خیابان‌های خورشید و ابوحامد است. یخدان مویدی نیز درابتدای خیابان شهید کامیاب درهمین منطقه از شهرکرمان قراردارد و اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری است که درکرمان موردبازدید جهانگردان قرارمی‌گیرد. شاید صاحب این یخدان فردی به نام مویدالدین ریحان یکی از کارگزاران حکومت کرمان بوده باشد. این بنا در اواخر دوره صفویه بنا شده و نام «مؤیدی» از آن نظر است که قنات مشهور به قنات مؤیدی آب آن را تأمین می‌کرده است.

عناصر تشکیل‌دهنده‌ی یخدان‌ها عبارتند از: مخزن، حصار، استخر و چاله‌ی یخ. پلان، مخزن دایره شکل است که گنبدی از نوع “بَستو”(نوعی قوس بیضی شکل که نسبت فاصله‌ی کانونی به دهانه ۴به ۳ است) روی آن احداث کرده‌اند. استفاده از مصالح خشت به دلیل عایق حرارتی بودن آن است به صورتی که گرما را به داخل عبور نمی‌دهد. حصار آن نسبتا بلند و ۱۲ متر ارتفاع دارد. مصالح بنا خشت خام و ملات گل است. کاربری یخدان در گذشته نگهداری یخ برای ایام تابستان مردم شهر بوده‌است.

مهمترین منبع تامین آب در کویر مرکزی ایران قنات است، تمامی شهرها و مراکز جمعیتی ایران از گذشته تاکنون قنات را به عنوان بهترین راهکار برای تامین آب می‌دانند به طوری‌ که هم اکنون نیز بخشی از آب آشامیدنی در استان کرمان از طریق همین قنات‌ها تامین می‌شود.

برای خریدقوتوکافیست با شماره 09030573542 در تماس باشید

کرمانی‌ها در زمانی که هنوز برق هم اختراع نشده بود، یخچال را اختراع کردند و با استفاده از خشت و گل و البته بناهای بسیار بزرگ که همچنان بسیاری از آنها در شهر کرمان پابرجا هستند، سازه‌هایی ساختند که یخ را در اوج گرمای طاقت‌فرسای تابستان کویر نیز در خود نگاه می‌داشت. برای تامین آب این یخچال‌های خشت و گلی عظیم، آب به وسیله‌ی قنات‌ها به انتهای یخدان هدایت می‌شد و همیشه چند نفر کارگردر این یخچال‌ها در حال فعالیت بودند. نوک این ساختار مخروطی شکل به گونه‌ای ساخته می‌شد که حداقل میزان تابش آفتاب را جذب کند و در اطراف این مخروط دیوارهای بلندی احداث می‌شود که با وزش باد و استفاده از سایه ایجادشده، دمای هوا را به صورت محسوس کاهش می‌داد. بزرگترین یخدان کرمان مویدی نام دارد؛ عناصر تشکیل‌دهنده یخدان‌ها عبارتند از مخزن، حصار، استخر و چاله یخ که بسیاری از آنها در کرمان پابرجا هستند. پلان مخزن دایره‌شکل است که گنبدی روی آن احداث کرده‌اند. حصار آن نسبتا بلند و ۱۲ متر ارتفاع دارد. مصالح بنا خشت خام و ملات گل است. کاربری یخدان نیز در گذشته، نگهداری یخ برای ایام تابستان مردم شهر بوده‌است.

برای خرید نوره اسلامی کاملا درمانی کافیست با شماره 09030573542 در تماس باشید

کرمان گردی ( کلوت های شهداد )

کلوت چیست؟

کلوت نام عوارضی طبیعی و جغرافیایی در بیابان لوت ایران است که در اثر ساز و کار شگفت‌انگیز آب و باد و فرسایش زمین و حدود ۲۰ هزار سال قبل با فرسایش آبی و بادى به وجود آمده است.  کلوت‌‌ها پدیده‌‌ای منحصربه‌فرد و یکی از باشکوه‌‌ترین مناطق دیدنی و طبیعی جهان به شمار می‌روند. این ابر شهر کلوخی دنیا، ۸۰ کیلومتر عرض و ۱۴۵ کیلومتر طول دارد. بیش از ۱۱ هزار کیلومترمربع مساحتش است و در دل کویر لوت قرار دارد. کلوت‌ها آثاری بسیار شگفت هستند. واژه‌ی کلوت از دو بخش «کل» و «لوت» تشکیل شده است، «کل» به معنای شهر و آبادی بوده و «لوت» همان کویر لوت است.

برای خرید سوغات کرمان کافیست با شماره 09030573542 در تماس باشید

وقتی کسی از شما می خواهد که یک مقصد یا جاذبه ای طبیعی را نشانش دهید، آنچه که بیشتر در ذهن تان شکل می گیرد، تصاویری از جنگل های انبوه و دریاچه ها و آبشارهاست. شاید کمتر کسی به نواحی بیابانی توجه کند و به زیبایی های آنها بیندیشد؛ اما واقعیت این است که کشور عزیزمان ایران، در کنار جنگل و دریا و آبشار و هزاران جاذبه طبیعی دیگر، بیابان های زیبایی هم دارد. مناطقی که یکدست به رنگ خاکی در آمده اند و سکوت و آرامش عجیبی را در خود دارند. رمل های گرم و شنی که لذت قدم زدن بر روی آنها تجربه ای به یادماندنی برای هر کسی می شود. 

یکی از جاذبه های منحصر به فرد طبیعی ایران هستند و نمونه آنها را در کمتر جایی می توان دید.

برخی منظره کلوت های شهداد را چشم اندازی ماورایی توصیف می کنند و آن را فضایی وهم آلود می دانند. 

تفریحات هیجانی ماننند سافاری در این منطقه در انتظارتان است.

به دلیل وجود کمپ کویری شهداد، امکانات خوبی دارد.

گزینه ای جذاب برای کویرنوردی به ویژه در پاییز است.

با عنوان گرم ترین نقطه کره زمین شهره شده است.

بخشی از دشت لوت است که نامش در میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

یکی از سوغاتی های استان کرمان قوتو میباشد که دارای خواص درمانی بسیار زیادی است.برای خرید این سوغات و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09030573542 در تماس باشید


کرمانگردی ( شاه نعمت الله ولی )

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی که جنوب کرمان در شهر ماهان قرار دارد، یکی از جاذبه‌های دیدنی این استان و بنایی مربوط به دوره‌ی صفوی است. 

تاریخچه بقعه شاه نعمت‌الله ولی

این آرامگاه که امروزه مساحتی در حدود ۳۵۰۰۰ مترمربع دارد از ابنیه‌ی تاریخی مربوط به دوره‌ی صفوی است. ساختمان اولیه‌ی این بنا اتاقی چهارگوش و مسقف به تاق گنبدی بوده که در سال ۸۴۰ هجری قمری بنا شده است.


بهمنیان از سلسله‌هایی بودند که در مناطق جنوبی هندوستان مدت زیادی (در حدود ۱۸۰ سال) حکومت می‌کردند. بهمنیان از خاندان‌های مسلمان حاکم بر دکن و نواحی مجاور آن بودند که از سال ۷۴۸ هجری قمری تا ۹۳۳ هجری قمری در این مناطق حکمرانی کرده‌اند.

سید نورالدین نعمت‌الله بن محمد بن کمال الدین یحیی کوه بنانی کرمانی

برای خرید قوتو کرمان کافیست با شماره 09030573542 در تماس باشید

زادروز ۷۳۰. ق تا ۷۳۱. ق/ در کوهبنان


درگذشت ۸۳۲. ق تا ۸۳۴. ق/ در ماهان


نام‌های دیگر شاه نعمت‌الله، شاه نعمت الله ولی، رئیس السلسله


تبار ایران


تأثیرگذاران شیخ عبدالله یافعی


منصب قطب شانزدهم سلسله نعمت اللهی


مکتب عرفان و تصوف


آثار شرح لمعات و رساله های شاه نعمت الله ولی


 


شاه نعمت الله ولی (نام کامل: سید نورالدین نعمت الله بن محمد بن کمال الدین یحیی کوه بنانی کرمانی) معروف به سید نورالدین شاه نعمت الله ولی ماهانی کرمانی (۷۳۰، ۷۳۱–۸۳۲، ۸۳۴)، شاعر و عارفِ ایرانی بود. سلسله نعمت اللهی منسوب به اوست.


 

برای خرید نوره اسلامی به سایت قوتو یا بازار سوغات کرمان مراجعه نمایید

شاه نعمت الله از اقطاب و عرفای سدهٔ هشتم و نهم هجری است که طریقتی جدید در تصوف ایجاد کرد و پیروان سایر طریقت ها را نیز تحت تأثیر خود قرار داد. او از جمله شعرای تصوف ایران و قطب دراویش نعمت اللهی است. او در طریقهٔ تصوف مؤسس سلسلهٔ مشهور نعمت اللهی است و در راه طریقت و سیر و سلوک مقامی بلند داشته است.


 


سلسله پیشگویی هایی در یکی از قصاید وی پیرامون اوضاع ایران (دوران حکومت جمهوری اسلامی) موجود است که طی هفتصد سال از مرگ شاه نعمت الله مورد تحریف بسیار قرار گرفته و ابیات نامربوط فراوانی به آن افزوده شده است. این سروده ها توسط ژان لو بل فرانسوی از ایران خارج شد و شصت سال پیش منتشر گشت.


 


ولادت


شاه نعمت الله ولی به سال ۷۳۱ هجری قمری متولد شد. او فرزندِ میر عبدالله ولی از بزرگان عرب بوده است. نسبتِ او با نوزده نسل از طریق جعفر صادق، نسب به محمد می رسد. ولادت او را برخی در شهر حلب عنوان کرده‌اند و عده ای از مورخین نیز وی را متولد کوهبنان در کرمان می دانند. از نوادگان او در حال حاضر با نام شاه نعمت اللهی یاد می شود.


 


امیر خلیل الله نوه او تولد جدِ خود را روز چهارشنبه چهاردهم ربیع الاول ۷۳۱ دانسته است و اسدالدین نصرالله تولد او را پنجشنبه بیست و دوم رجب ۷۳۰ در قصبهٔ کوهبنان کرمان ذکر کرده اند.


 


بر اساسِ برخی منابعِ دیگر، سید نورالدین نعمت الله کرمانی مشهور به شاه نعمت الله ولی، در سال ۷۳۱/۱۳۳۱ از پدری سوری به نام میر عبدالله و مادری ایرانی در حلب به دنیا آمده است.


 


لازم است ذکر شود که بعضی از محققین نیز طبق نسخه قدیمی کتابخانه ملنی کاپته تاریخ تولد او را ۵۸۰ دانسته اند.


 


ورود به تصوف


او در سن ۵ سالگی با تصوف و عرفان آشنا شد و پدرش میر عبدالله، او را به مجالس صوفیه می برد. شهر حلب در آن زمان مرکز مکتب وحدت وجودی ابن عربی بود. شاه نعمت الله از این فرصت استفاده کرده و در حلب در خدمتِ محیی الدین ابن عربی قرار گرفت و از مکتب و عرفان او بهره برد. شاه نعمت الله برای پیشرفت در علوم و فراگیری بیشتر علوم دینی به شیراز سفر کرد. شهر شیراز در آن زمان از مراکز اصلی دروس فقه و مذاهب سنّی بود، اگر چه شاه نعمت الله شیعه بود و اشعار بسیاری در دیوانش بر این مطلب گواهی می دهد. شاه نعمت الله برای یافتن مرشد و مراد خود به این سو و آن سو و در خدمت شیوخ و مشایخ زیادی قدم برداشت.


 


شاه نعمت الله علوم مقدماتی را نزد شیخ رکن الدین شیرازی تحصیل کرده و علم بلاغت را خدمت شیخ شمس الدین مکی و حکمت را نزد سید جلال الدین خوارزمی و اصول و فقه را نزد قاضی عضدالدین ایجی آموخت و چون علوم ظاهری طبع او را قانع نمی کرد سال ها به ریاضت و تصفیه و تزکیه باطن مشغول گردید و در پی مراد به سیر و سفر پرداخت تا عاقبت به مکه مشرف شد و از دست شیخ عبدالله یافعی یکی از عرفای عصر خویش خرقه پوشید و به مراد خویش نایل آمد و دست ارادت بدو داد، چنان که در اشعار خود که از او یاد کرده است:


 


شیخ ما در حرم مرح                   قطب وقت و یگانه عالم


ز دمش مرده می شدی زنده نفسش همچو عیسی مریم


نعمت الله مرید حضرت اوست شیخ عبدالله است او فافهم

برای خرید سوغات کرمان کافیست با شماره 09030573542 در تماس باشید

شاه نعمت الله، به سیر و سفر در ممالک مصر و حجاز و ترکستان و ایران پرداخت و به نشر عرفان و تصوف همت گمارد. او بیست و چهار ساله بود که در مکه با شیخ عفیف الدین یافعی دیدار کرد. شیخ یافعی از عرفای بزرگ و با عظمت آن دوران به شمار می آمد. شیخ یافعی به سلسله‌های طریقت شاذلیه و قادریه متصل می شد. شاه نعمت الله هفت سال را با شیخ عارف سپری کرد و از او علوم و دانش های معنوی زیادی آموخت. شاه نعمت الله بعد از آن به مصر رفت و در آنجا به سوی جهان فرهنگ ایرانی روی آورد. وی در بازگشت به ایران پس از ازدواج با نوهٔ دختریِ میر حسینی هروی، به سوی کوهبنان کرمان عزیمت کرد و در آنجا به ریاضت طویل المدتی پرداخت که مکان مورد نظر بنام تخت امیر معروف است. در طول این مدت، افراد بسیاری در نزد او به تحصیل علوم و معارف صوفیه پرداختند واز محضر ایشان کسب فیض نمودند.


سلسله نعمت اللهی، منسوب به شاه نعمت‌الله ولی از عرفای بزرگ ایران و اسلام است.