مطالب جالب و خواندنی

اینجا همه چیز در همه

مطالب جالب و خواندنی

اینجا همه چیز در همه

آشنایی با حق تقدم سهام

حق تقدم چیست
حق تقدم یکی از مواردی است که بعد از افزایش سرمایه شرکت ها سهامداران را درگیر خود می کند.افرادی که به تازگی سرمایه گذاری در بورس را شروع کرده اند،ممکن است به صورت کامل با این مفهوم آشنایی نداشته باشند.به همین دلیل تصمیم گرفتیم مقاله ای در این باره بنویسیم و بیشتر درباره این موضوع توضیح دهیم.پس اگر به صورت کامل با این مفهوم آشنایی ندارید درادامه این مقاله با ما همراه باشید.
گواهی حق تقدم خرید سهام چیست؟
یکی از مزایای سهام در مقایسه با سایر انواع اوراق بهادار این است که چون سهامداران یک شرکت، در واقع به نسبت سهم خود، مالک آن شرکت محسوب می‌شوند، در خرید سهام جدید شرکت نیز اولویت قرار دارند. به این اولویت، حق تقدم خرید سهام می‌گوینـد.
 
به عنوان مثال، فرض کنید شرکت الف قصد دارد با انتشار سهام جدید در بورس، سرمایـه خود را ۲۰ درصـد افزایش داده و از ۱۰ میلیارد تومان، به ۱۲ میلیارد تومان برساند. باتوجه به اینکه قیمت اسمی هریک از سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، ۱۰۰ تومان است، بنابراین شرکت مذکور برای آنکه سرمایه خود را ۲ میلیارد تومـان افزایش دهد، باید ۲۰ میلیون سهم ۱۰۰ تومانـی منتشر کند:
 
۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰=۱۰۰×۲۰۰۰۰۰۰۰
 

طبیعتا در این حالت، سهامداران فعلی شرکت الف برای خرید سهام جدید شرکت حق تقدم دارند و می‌توانند به میزان ۲۰ درصد تعداد سهام موجود خود (یعنی متناسب با درصد افزایش سرمایه شرکت) سهام جدید با قیمت ۱۰۰ تومان بخرند، بنابراین، اگر فردی مالک ۱۰۰۰ سهم شرکت الف باشد، می‌تواند یعنی ۲۰۰ سهم جدید با قیمت اسمی ۱۰۰ تومان خریـداری کند.


کاری بورس ، مرجع آموزش بورس در ایران


برای دریافت مشاوره سرمایه گذاری با شماره های درج شده در سایت در تماس باشید


مثالی دیگر از حق تقدم
فرض کنید شرکتی ۵۰ درصد افزایش سرمایه می دهد.در نتیجه تعداد سهام آن شرکت نیز به همین نسبت افزایش پیدا می کند.حال فرض کنید شما ۱۰۰۰ سهم از این شرکت را قبل از افزایش سرمایه داشته اید.در صورتی که این شرکت افزایش سرمایه بدهد و تعداد سهام شما تغییری نکند.
میزان مالکیت شما در شرکت نسبت به حالت قبل از افزایش سرمایه ، کاهش پیدا می کنند.به همین دلیل،برای اینکه درصد مالکیت شما ثابت بماند،شرکت این حق را به شما می دهد که به نسبت درصد افزایش سرمایه،حق تقدم در خرید سهام جدید منتشر شده داشته باشید.در نتیجه شما به اندازه ۵۰ درصد از تعداد سهام جدیدی که داشته اید،حق تقدم سهام خواهید داشت.پس در این حالت ۵۰۰ حق تقدم خرید سهام(۵۰% از ۱۰۰۰ سهم شما) به شما تعلق خواهد گرفت.
چگونه از حق تقدم سهام سود بدست آوریم؟
حق تقدم به خاطر ویژگی‌های خاص خود (از جمله دامنه نوسان دوبرابری نسبت به سهم) دارای ریسک زیادی است اما می‌توان با یادگیری ترفندهای معاملاتی که با تجربه و آزمون و خطا بدست آمده،  حق تقدم مناسب را در زمان مناسب خریداری کرد و سود مناسبی بدست آورد.
بازی‌های زیادی در حق‌تقدم سهام انجام می‌گیرد و عدم شناخت این بازی‌ها به راحتی می‌تواند باعث زیان سنگین شود.

از طرفی می‌توان با شناخت ویژگی‌های مناسب یک حق تقدم، با یک ریسک معقول، سودی بسیار بالاتر از خرید سهام همان حق‌تقدم بدست آورد.

ریزش قیمت سهام

ریزش قیمت سهام در بازار بورس
ریزش قیمت سهام در بازار بورس بزرگترین نگرانی سرمایه‌گذاران است؛ ولی چرا بازار سرمایه با افت‌و‌خیز‌های بزرگ مواجه می‌شود؟ علت این اتفاق چیست؟ چطور سرمایه‌گذاران مجرب سرمایه‌ خود را در مقابل کاهش‌ ارزش بازار حفظ کرده و کمتر دچار ضرر و زیان ناشی از ریزش ارزش سهام در بازار بورس می‌شوند.
ریزش قیمتی سهام در معاملات امروز منطقی است. پس از موج‌های پرشتاب صعودی انتظار برای آغاز روند اصلاحی وجود داشت. در گزارش‌های متعددی طی روزهای صعودی بورس به معامله‌گران به خصوص تازه‌وارد هشدار داده شد که باید در انتظار اصلاح قیمتی سهام بود.
با این حال در شرایط کنونی نه‌تنها سرمایه‌گذاران تازه‌وارد در بورس تهران از ریزش قیمت سهام نگران هستند بلکه برخی از سرمایه‌گذاران نیز به اظهارنظرهایی در خصوص علت ریزش بورس می‌پردازند که نشان از عمق اندک تحلیلی در بازار سهام دارد. در نمودار زیر روند اصلاح منطقی سهام پس از دوره صعودی از ابتدای سال بررسی شده است.
اهمیت ریزش قیمت سهام
همان‌طور که می‌دانید دو مفهوم رشد یا ریزش قیمت سهام برای سرمایه‌گذاران بورسی اهمیت بسزایی دارد؛ در واقع سود و زیان سرمایه‌گذاران به همین دو مفهوم مرتبط است. زمانی که شاخص کل بورس رشد می‌کند، قاعدتاً اکثر سرمایه‌گذاران بازدهی مناسبی کسب کرده و هنگام ریزش قیمت سهام ، شاخص نیز اغلب این افراد با زیان مواجه می‌شوند.
حال همان‌طور که اشاره شد، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نظیر مدیران «صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک» در شرایط ریزش قیمت سهام ، بازار بورس هم چندان متضرر نمی‌شوند، زیرا این گروه از سرمایه‌گذاران با مطالعه عوامل بنیادی تاثیرگذار بر صنایع و شرکت‌ها و همچنین بررسی نمودارهای مختلف به‌خوبی می‌توانند شروع دوره‌های منفی بازار را پیش‌بینی کنند.
خواندن این مقاله شاید برای شما جالب باشد : گره معاملاتی در بورس
برای دریافت مشاوره سرمایه گذاری در بازار بورس و مشاوره در زمینه خرید و فروش سیگنال بورس کافیست با شماره های درج شده در سایت در تماس باشید.کاری بورس ، مرجع آموزش بورس در ایران

کاهش هزینه های سرمایه گذاری

هزینه سرمایه چیست؟
هزینه سرمایه، بازده مورد نیاز برای ایجاد یک پروژه بودجه سرمایه است، مانند ساخت یک کارخانه جدید، ارزشمند است. هزینه سرمایه شامل هزینه بدهی و هزینه سهام است و توسط شرکت ها به صورت داخلی استفاده می شود تا قضاوت کند که آیا هزینه سرمایه برای یک پروژه ارزش هزینه منابع را دارد و یا سرمایه گذاران که از آن استفاده می کنند تا تعیین کنند که آیا سرمایه گذاری در مقایسه با بازگشت سرمایه ارزشمند است.

هزینه سرمایه بستگی به نوع استفاده مالی دارد، این به هزینه عدالت اشاره دارد اگر کسب و کار از طریق سهام و یا هزینه های بدهی تامین مالی شود.

بسیاری از شرکت ها از ترکیبی از بدهی ها و حقوق صاحبان سهام برای تأمین مالی کسب و کار خود استفاده می کنند و برای چنین شرکت هایی هزینه کل سرمایه از میانگین وزنی تمام منابع سرمایه ای که به طور متوسط ​​به عنوان هزینه میانگین سرمایه (WACC) شناخته می شود، به دست می آید.

از آنجایی که هزینه سرمایه نشان دهنده ی مانعی است که یک شرکت باید قبل از اینکه بتواند ارزش ایجاد کند بر آن غلبه کند، در فرآیند بودجه بندی سرمایه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد تا تعیین کند که آیا شرکت باید پروژه را ادامه دهد یا خیر.

کاهش هزینه های سرمایه گذاری
هزینه سرمایه به طور گسترده ای در اقتصاد و حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد. روش دیگری برای توصیف هزینه سرمایه، هزینه فرصت برای سرمایه گذاری در یک کسب و کار است. مدیریت شرکت عاقلانه تنها در ابتکارات و پروژه هایی سرمایه گذاری می کند که بازده هایی را که از هزینه سرمایه می گذرد، فراهم  سازد.

هزینه سرمایه از نظر سرمایه گذار، بازدهی است که انتظار می رود هرکسی سرمایه ای برای کسب و کار فراهم کند. در انجام این کار یک سرمایه گذار ممکن است به بی ثباتی یک شرکت نگاه کند تا تعیین کند که سهام خاصی وجود دارد که بیش از حد خطرناک باشد یا سرمایه گذاری خوب می باشد.

نظارت و دقت بر روی هزینه‌های ناشی از سرمایه‌گذاری از عوامل مهمی است که شاید بسیاری از سرمایه‌گذاران آن را نادیده می‌گیرند. هزینه‌های سرمایه‌گذاری یکی از چند متغیر تأثیرگذار بر سودآوری هستند که کنترل و مدیریت آن‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در حاصل شدن سود داشته باشد.

هزینه‌هایی از قبیل کارمزد معاملات، مالیات، هزینه‌های مدیریتی و… ازجمله هزینه‌های سرمایه‌گذاری در بورس محسوب می‌شوند. برای کاهش یا کنترل هر یک از این هزینه‌ها راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره سرمایه گذاری و خرید و فروش سیگنال بورس میتوانید با شماره درج شده در سایت در تماس باشید
کاری بورس مرجع آموزش بورس در ایران

راه های افزایش سرمایه

انواع راه های افزایش سرمایه

اگر بخواهیم یک دسته بندی از انواع روش های افزایش سرمایه داشته باشیم،می توان ۴ دسته کلی در نظر گرفت:
۱-از محل سود انباشته(سهام جایزه)
۲-از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران
۳-از محل تجدید ارزیابی دارایی ها
۴-به روش صرف سهام

برای دریافت مشاوره سرمایه گذاری به سایت کاری بورس مراجعه نمایید

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

در روش اول شرکت، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه را به سهامداران می‌دهد و برای این کار نیازی به پرداخت وجه توسط سهامداران نمی‌باشد. در این حالت شرکت به دلیل اینکه سود انباشته قابل توجهی دارد، تصمیم می‌گیرد از محل سود انباشته افزایش سرمایه خود را انجام دهد.
در نهایت شرکت پس از افزایش سرمایه، سود سهمی (سهام جایزه) به سهامداران خود پرداخت می‌کند
طبق قانون تجارت شرکت ها موظف هستند سالیانه درصدی از سود خود را نزد خود نگهداری شوند.

این سود در حسابی تحت عنوان سود انباشته در صورت های مالی شرکت ثبت می شود.در مواقعی که شرکت سود انباشته مناسبی دارد ، تصمیم می گیرد که افزایش سرمایه خود را از این روش انجام بدهد و با این کار منابع جدید مورد نیاز خود را تامین کند.پس در روش سود انباشته عملا جریان نقدینگی جدید به شرکت وارد نمی شود.پس به دلیل اینکه سهامداران پولی برای سهام جدید خود پرداخت نمی کنند به سهامی که به این روش به سهامدار تعلق می گیرد.


افزایش سرمایه از محل آورده نقدی


در مواقعی که شرکت سود انباشته مناسبی ندارد و یا می خواهد که منابع مالی جدید به شرکت وارد کند از محل آورده نقدی سهامداران اقدام به افزایش سرمایه می کند. به دلیل اینکه افزایش سرمایه از این روش، نیازمند تأمین منابع جدید از سوی سهامداران فعلی شرکت است، شرکت حق استفاده و حضور در آن را ابتدا به سهامداران شرکت می‌دهد.

به این صورت که اوراقی تحت عنوان حق تقدم سهام در اختیار سهامداران فعلی قرار می گیرد.سهامدار در مدت زمان مجاز برای معاملات این اوراق که معمولا ۲ ماه است و به آن مهلت پذیره نویسی گفته می شود،می تواند یکی از دو کار را انجام دهد:

1.      پرداخت مبلغ اسمی سهام: در این روش شما به ازای هر سهم باید مبلغی را دراین بازه زمانی ۲ماهه به شرکت پرداخت نمایید.این مبلغ در ایران معمولا ۱۰۰۰ ریال(قیمت اسمی سهم) است.با این کار پس از طی شدن مراحل افزایش سرمایه،حق تقدم شما تبدیل به سهم عادی می شود.

2.      فروش حق تقدم: اگرشما به هر علتی تمایل نداشته باشید که از حق تقدم های خود استفاده کنید می توانید در این بازه زمانی ۲ ماهه حق تقدم های خود را به سرمایه گذاران دیگر بفروشید.این حق تقدم ها مثل سهام عادی در بورس قابل معامله هستند.مثلا حق تقدم ایران خودرو با نماد خودرو، با نماد خودروح معامله می شود.قیمت حق تقدم به اندازه آورده شما(معمولا ۱۰۰۰ ریال) از قیمت روز سهم اصلی در بازار کمتر است.