مطالب جالب و خواندنی

اینجا همه چیز در همه

مطالب جالب و خواندنی

اینجا همه چیز در همه

آشنایی با اندیکاتور MFI

اندیکاتور MFI  مخفف کلمات Money Flow Index است که در به معنی شاخص جریان ( گردش) نقدینگی است. MFI در واقع اسیلاتوری است که با استفاده از قیمت و حجم معاملات ساخته می شود و معمولا به عنوان RSI وزن داده شده با حجم شناخته می شود،  این اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی مثل اندیکاتور ها بین ۰ تا ۱۰۰ نوسان می کند و زمانی که تقاضا زیاد شده و قیمت رشد می کند به سمت بالا صعودی می شود و زمانی که قیمت افت کرده به عرضه زیاد می شود به سمت پائین نزول می کند.

برای دریافت مشاوره خرید و فورش سیگنال بورس به سایت کاری بورس مراجعه نمایید

جالب است بدانید این اندیکاتور دقیقا مثل اندیکاتور RSI است (این اندیکاتور بعد آموزش داده خواهد شد ) و تنها تفاوت محاسبه ای آن در استفاده از حجم در فرمول آن است. در مورد RSI زمانی که این اندیکاتور به بالای مرز ۷۰ و یا زیر مرز ۳۰ قرار می گیرد به ترتیب اشباع خرید و اشباع فروش رخ می دهد که در مورد اندیکاتور mfi این موضوع به ترتیب اعداد ۸۰ و ۲۰ را شامل می شود و زمانی که مقدار MFI به بالای ۸۰ نفوذ می کند حالت اشباع خرید و زمانی که به زیر ۲۰ می رود اشباع فروش است ، در شکل زیر ظاهر نوسان این اندیکاتور را در سهم این خودرو ( خودرو) می بینید . شکل زیر نرم افزار تحلیلی آمی بروکر ( Amibroker ) است.

کاربرد های اندیکاتور MFI

این اندیکاتور همانند اندیکاتور RSI می توانند ناحیه های اشباع خرید و فروش را به شما نشان دهد که ورود و خروج از این ناحیه های هر یک سیگنال خاصی در این اندیکاتور محسوب می شود. در شکل بالا اگر دقت کنید می بینید زمانی که اندیکاتور از ناحیه اشباع خارج شده است روند سهم حتی برای کوتاه مدت هم که شده تغییر کرده است.از طرفی از این اندیکاتور می توان برای کشیدن خط روند نیز بهره برد ، زمانی که برای این اندیکاتور خط روند می کشید می توانید در ناحیه هایی که این خط روند ها شکسته می شود سیگنال ورود و خروج از سهم بگیرید.


نحوه ترسیم این خط روند ها و چگونگی استفاده از آن در کنار تحلیل تکنیکال کاربردی می تواند به شدت قدرت بالایی به شما در انتخاب ناحیه های ورود و خرج از سهم بدهد. همچنین استفاده از این اندیکاتور برای یافتن واگرایی مثبت و منفی در سهام نیز استفاده می شود. در شکل زیر واگرایی مثبت اندیکاتور MFI در سهم ایران خودرو باعث رشد قیمتی سهم شده است.

حباب اقتصادی یا حباب قیمت

ریزش قیمت در بازارهای مالی بیشتر اوقات در نتیجه افزایش هیجانات سرمایه‌گذاران و ضعف آنها در کنترل احساسات روی می‌دهد. به طور کلی حباب زمانی به وجود می‌آید که تقاضای زیادی برای یک دارایی شکل می‌گیرد، به طوری که قیمت آن دارایی به بیش از ارزش واقعی و معقول خود می‌رسد.


در یک بازار بدون حباب، افزایش قیمت دارایی به این دلیل است که یک اتفاق مثبت یا اثرگذار در شرکت، بازار یا اقتصاد رخ داده است و این اتفاق باعث شده ارزش آن دارایی (که می‌تواند سهام شرکت، ارز دیجیتال یا هرچیز دیگری باشد) افزایش یابد.

برای دریافت آموزش بورس به سایت کاری بورس مراجعه نمایید

 در پدیده حباب قیمت ، افزایش قیمت آن دارایی معمولا به دلیل اتفاقات بنیادی نیست، بلکه ممکن است سرمایه‌گذاران در یک جو احساسی و هیجانی قرار گیرند و بصورت غیرمنطقی و گاهی اوقات براساس شایعات، دست به خرید دارایی (سکه، اوراق بهادار یا ارز) بزنند. در این شرایط اگر میزان عرضه ثابت بماند یا کفاف این افزایش تقاضا را ندهد، قیمت رشد بیشتری پیدا می‌کند و باعث افزایش قیمت نجومی آن دارایی می‌شود.


 حباب قیمت را بسیاری از ما در بازارهای مختلف و حتی بازارهایی مانند اقلام خوراکی در زمان‌های خاص مشاهده کرده‌ایم.


حباب قیمت یا حباب صابونی

حباب قیمت در بازارهای مالی را می‌توان به حباب صابونی تشبیه کرد که رفته رفته بزرگتر می‌شود ولی از آنجایی که منشا این حباب صرفا به یک اشاره از بین می‌رود، در نهایت می‌ترکد و در این هنگام است که بسیاری از سرمایه‌گذاران آن بازار، در تلاش برای خروج از بازار، سرمایه زیادی را از دست می‌دهند.


 سقوط بازارهای مالی یک کاهش قابل توجه در ارزش کل بازار است و دلایل بسیاری دارد ولی بسیاری از اوقات، عامل آن، ترکیدن حباب است که باعث چنین سقوط‌هایی می‌شود. ترکیدن این حباب گاهی اوقات با یک جرقه اتفاق می‌افتد که خارج از بازار روی می‌دهد (مثلا یک رویداد سیاسی)


در شرایطی که شاخص بورس یا قیمت یک دارایی به شدت در حال کاهش است، سرمایه‌گذاران با چشم خود شاهد آب‌رفتن سرمایه‌شان هستند و این عامل در شرایطی خاص باعث می‌شود یکباره حجم زیادی از سفارشات فروش توسط سرمایه‌گذاران وحشت‌زده در آن بازار ارسال شود تا هرچه سریعتر از آن بازار خارج شوند.

زمان فروش سهام را تشخیص دهید

برای دریافت مشاوره سرمایه گذاری به سایت کاری بورس مراجعه نمایید.

همان‌طور که خرید به موقع سهام یکی از کلیدهای پیروزی در بازار سهام است، اینکه سرمایه‌گذار بداند و تشخیص دهد که باید چه زمانی از سهام خریداری شده خارج شود، ملاک بسیار مهمی در تعیین سرنوشت و توفیق سرمایه‌گذاران در بازار سهام به شمار می‌رود.


در کتاب ۲۳ اصل موفقیت وارن بافت نیز درباره خروج به موقع از سهام نوشته شده است که اهمیتی ندارد که چقدر زمان، انرژی و پول در سرمایه‌گذاری صرف می‌کنید، اگر روش خروج خود را از پیش مشخص نکرده باشید، همه آنها بی‌نتیجه خواهند بود.


به همین دلیل سرمایه‌گذار خبره، پیش از هر سرمایه‌گذاری، ابتدا می‌داند که چه موقع قصد فروش دارد. روش‌های خروج سرمایه‌گذاران مختلف با توجه به سیستم سرمایه‌گذاری آنها متفاوت است. اما هر سرمایه‌گذار موفق روشی برای فروش دارد که برای خود او کاملا واضح و روشن است.


چه زمانی باید دست به فروش سهام بزنیم؟

خرید سهام مناسب تنها یک طرف معامله به حساب می‌آید و فروش به موقع آن سهم نیز در موفقیت آمیز بودن سرمایه گذاری دارای اهمیت زیادی است.


در سرمایه‌گذاری به دنبال آن هستیم درصورتی که به هر دلیلی در انتخاب سهام و یا زمان خرید، اشتباه کردیم، چگونه زیان خودمان را به حداقل برسانیم و اینکه بدانیم در کدام نقطه و در چه قیمتی به فروش سهم اقدام کنیم تا بدین وسیله بتوانیم سودمان را حداکثر نماییم.


جمله ای که در بین اهالی بازار سرمایه به عنوان قانونی نانوشته و بصورت سنتی رد و بدل می شود، این جمله است که ” برای خرید، همیشه فرصت هست، اما برای فروش خیر.” از مفهوم جمله به روشنی قابل درک است که مهمترین اصل در خصوص فعالیت در بازار سرمایه، شناسایی زمان فروش می باشد.


چه بسیار سودهای کلانی که به دلیل عدم شناسایی درست نقطه خروج و خروج دیرهنگام، به ضررهای هنگفت تبدیل شده اند و چه بسیار سودهای کلانی که به همین دلیل و خروج زودهنگام به سودهای جزیی تبدیل شدند.


به عبارتی دیگر سرمایه گذار سهم را به درستی شناسایی و در بهترین نقطه ورود می کند، سهم را می خرد، سهم رشد کرده و سودی چند صددرصدی را نصیب سهامدار میکند، اما اینجا نقطه عطف داستان است. سرمایه گذار به دلایلی بسیاری روانشناسانه مرتکب خطای محاسباتی می شود. حتی در مواردی که سرمایه گذار فردی با تجربه است و علم بازار را نیز دارد، به دلیلی کاملا احساسی تصور میکند که سهم تا ابد همین مسیر رشد را طی خواهد نمود.


شاید این جمله برای شما مضحک و خنده دار باشد که سهم تا ابد همین مسیر رشد را طی خواهد کرد. اما مثالهای بسیار عینی در بازار سرمایه وجود دارد که تایید کننده این جمله است

آشنایی با هنر پته دوزی کرمان

معنی پته چیست؟

پتـه در معنای لغوی به مفهوم پشم و کرک است و از ریشه پت گرفته شده است. در فرهنگ نامه معین پته به پشم نرمی اطلاق می شود که از بن موی بز بدست آمده و برای درست کردن شال مورد استفاده قرار می گیرد.(گلیم کردستان و مواد اولیه مورد استفاده در گلیم کردستان) پته دوزی عموما با طرح های گل و بته و ترنج همراه است و بوته های رنگی در آن زیاد به چشم می خورد.


پته دوزی به نوعی دوخت گل و بته با دست بر روی شال‌های کرکی گفته می‌شود که در کرمان انجام می‌شود و برای دوخت سجاده، جلد قرآن، رومیزی، جانماز، پرده، کوسن و زیر لیوانی استفاده می‌شود.


پته کرمان هنرآفرینی زنان و دختران هنرمند

هزاران هزار بار سوزن توسط سرپنجه هنرمند یک بانوی کرمانی بر روی شال زده می‌شود تا با نخ‌هایی به رنگ عنابی، مشکی، سبز روشن و تیره، زرد، نارنجی، قرمز، آبی روشن و تیره، سبز ماشی و لاکی، بُته جقه‌ای، ترنج و پیچک ترنجی، سروچه‌ای و یا نقش حیوان و گُلی بر روی پارچه پدیدار شود و زیباترین سوزن‌دوزی جهان خلق شود.

برای دریافت مشاوره سرمایه گذاری به سایت کاری بورس مراجعه نمایید.

زیبایی پته کرمان با هیچ‌یک از سوزن‌دوزی‌ها قابل مقایسه نیست، هر چه بیشتر به پته‌های زیبای کرمانی نگاه کنی، بیشتر و بیشتر مجذوب این هنرآفرینی زنان و دختران هنرمند دیار کریمان می‌شوی.


هنرمندان پته دوز که معمولا زنان و دختران خانه دار هستند با کمک سوزن نقش‌های ذهنی را که تلفیقی از پندار‌ها و بینش‌های شخصی خودشان است را به وسیلهٔ کوک‌های نخی رنگی روی زمینه پارچهٔ پشمی ضخیم یا همان عریض می‌دوزند.

درمان زود انزالی

من به عنوان متخصص سکس تراپی ( آمیزش درمانی یا کامش درمانی) اغلب حیران این هستم که چرا این همه مرد یا زوج برای حل کردن اشکال زود انزالی یا انزال زودرس به من مراجعه می‌کنند. بعضی از مردها از شرم و هراس این‌که خیلی زود به انزال می‌رسند رنج می‌برند و همین باعث می‌شود از روابط جنسی و نیز عملکردشان طی رابطه جنسی اضطراب داشته باشند.

علل روانشناختی

بعضی از پزشکان بر این باورند که تجربیات جنسی اولیه ممکن است الگویی را ایجاد کند که تغییر آن بعدها دشوار باشد، مانند:

– موقعیت‌هایی که ممکن است شما برای رسیدن به اوج لذت جنسی عجله کرده باشید تا کسی متوجه این موضوع نشود.
– احساس گناه که سبب می‌شود از برقراری رابطه‌ی جنسی کناره‌گیری کنید.

عوامل دیگری که می‌توانند نقش مهمی در بروز زودانزالی داشته باشند عبارتند از:

– اختلال نعوظ.

مردانی که در طول انجام رابطه‌ی جنسی نگران رسیدن به نعوظ و حفظ نعوظ هستند‌، می‌توانند الگویی از عجله برای انزال شکل بدهند.

– اضطراب.

بسیاری از مردان مبتلا به زودانزالی نیز مشکل اضطراب دارند، که یا به طور خاص در مورد عملکرد جنسی‌شان است و یا ناشی از مشکلات دیگر است.

– مشکلات ارتباطی.

اگر هیچ‌کدام از دلایل گفته شده برای مشکل زودانزالی در مورد شما صدق نمی‌کند ممکن است مشکلات ارتباطی بین شما و شریک فعلی‌ةان سبب بروز این مسأله شده باشد. در این‌جا نقش همسرتان بسیار مهم و نوع ارتباطی که با وی دارید بسیار حساس و تأثیرگذار است.

علل بیولوژیکی

برخی از عوامل بیولوژیکی یا زیست شناختی ممکن است سبب بروز انزال زودهنگام شوند، از جمله:

– غیرطبیعی یودن سطح هورمون
– غیرطبیعی بودن سطوح مواد شیمیایی مغز به نام انتقال‌دهنده‌های عصبی
– غیر طبیعی بودن فعالیت واکنشی سیستم عصبی
– برخی از مشکلات تیروئید
– التهاب و عفونت پروستات یا مجرای ادرار
– ویژگی‌های ارثی
– آسیب دیدن عصب در اثر جراحی یا تروما (نادر)

برای دریافت مشاوره سرمایه گذاری و خرید و فروش سیگنال بورس به سایت کاری بورس مراجعه نمایید

علائم زود انزالی

به لحاظ پزشکی، شکل پایدارتر زود انزالی یعنی زود انزالی مادام‌العمر، با سه ویژگی زیر تعریف شده‌است:

– انزال همیشه یا تقریبا همیشه قبل از دخول جنسی یا در حدود یک دقیقه بعد از دخول اتفاق می‌افتد.
– در هر بار یا تقریبا هر بار که دخول جنسی رخ می‌دهد، ناتوانی در به تأخیر انداختن انزال وجود دارد.
– نتایج منفی شخصی به وجود می‌آیند، مانند ناراحتی و ناامیدی، یا اجتناب از نزدیکی جنسی.

علائم روانشناختی در مقایسه با رویدادهای فیزیکی انزال در درجه‌ی دوم (علائم ثانویه) قرار دارند. مرد، همسرش یا هر دوی آن‌ها ممکن است این علائم را تجربه کنند.

علائم ثانویه عبارتند از:

– کاهش اعتماد به نفس در رابطه‌ی میان طرفین
– بروز مشکل بین دو طرف
– اختلال روانی
– اضطراب
– دست‌پاچگی
– افسردگی

مردانی که دچار زودانزالی هستند ممکن است مشکلات روانی را تجربه، اما نتایج یک مطالعه بر روی ۱۵۲ مرد و شرکای آن‌ها نشان داد که شریک زندگی در مقایسه با خود مرد نگرانی کم‌تری را در رابطه با زودانزالی تجربه می‌کند.

تشخیص

کتابچه‌ی راهنمایی که توسط روانپزشکان و روانشناسان برای تشخیص‌ پزشکی استفاده می‌شود، زودانزالی را فقط به عنوان یک اختلال جنسی تعریف می‌کند، در حالی که توصیف زیر درست است:

“انزال با کم‌ترین تحریک جنسی قبل یا اندکی پس از دخول جنسی و قبل از آن‌که فرد تمایلی برای آن داشته باشد. این اختلال ماندگار است یا به طور مکرر اتفاق می‌افتد و موجب ناراحتی شدید در فرد می‌شود.”

با این حال، یکی از اشکال زودانزالی که به صورت آزادتر تعریف می‌شود، یکی از رایج‌ترین انواع اختلال جنسی است.