مطالب جالب و خواندنی

اینجا همه چیز در همه

مطالب جالب و خواندنی

اینجا همه چیز در همه

آشنایی با حق تقدم سهام

حق تقدم چیست
حق تقدم یکی از مواردی است که بعد از افزایش سرمایه شرکت ها سهامداران را درگیر خود می کند.افرادی که به تازگی سرمایه گذاری در بورس را شروع کرده اند،ممکن است به صورت کامل با این مفهوم آشنایی نداشته باشند.به همین دلیل تصمیم گرفتیم مقاله ای در این باره بنویسیم و بیشتر درباره این موضوع توضیح دهیم.پس اگر به صورت کامل با این مفهوم آشنایی ندارید درادامه این مقاله با ما همراه باشید.
گواهی حق تقدم خرید سهام چیست؟
یکی از مزایای سهام در مقایسه با سایر انواع اوراق بهادار این است که چون سهامداران یک شرکت، در واقع به نسبت سهم خود، مالک آن شرکت محسوب می‌شوند، در خرید سهام جدید شرکت نیز اولویت قرار دارند. به این اولویت، حق تقدم خرید سهام می‌گوینـد.
 
به عنوان مثال، فرض کنید شرکت الف قصد دارد با انتشار سهام جدید در بورس، سرمایـه خود را ۲۰ درصـد افزایش داده و از ۱۰ میلیارد تومان، به ۱۲ میلیارد تومان برساند. باتوجه به اینکه قیمت اسمی هریک از سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، ۱۰۰ تومان است، بنابراین شرکت مذکور برای آنکه سرمایه خود را ۲ میلیارد تومـان افزایش دهد، باید ۲۰ میلیون سهم ۱۰۰ تومانـی منتشر کند:
 
۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰=۱۰۰×۲۰۰۰۰۰۰۰
 

طبیعتا در این حالت، سهامداران فعلی شرکت الف برای خرید سهام جدید شرکت حق تقدم دارند و می‌توانند به میزان ۲۰ درصد تعداد سهام موجود خود (یعنی متناسب با درصد افزایش سرمایه شرکت) سهام جدید با قیمت ۱۰۰ تومان بخرند، بنابراین، اگر فردی مالک ۱۰۰۰ سهم شرکت الف باشد، می‌تواند یعنی ۲۰۰ سهم جدید با قیمت اسمی ۱۰۰ تومان خریـداری کند.


کاری بورس ، مرجع آموزش بورس در ایران


برای دریافت مشاوره سرمایه گذاری با شماره های درج شده در سایت در تماس باشید


مثالی دیگر از حق تقدم
فرض کنید شرکتی ۵۰ درصد افزایش سرمایه می دهد.در نتیجه تعداد سهام آن شرکت نیز به همین نسبت افزایش پیدا می کند.حال فرض کنید شما ۱۰۰۰ سهم از این شرکت را قبل از افزایش سرمایه داشته اید.در صورتی که این شرکت افزایش سرمایه بدهد و تعداد سهام شما تغییری نکند.
میزان مالکیت شما در شرکت نسبت به حالت قبل از افزایش سرمایه ، کاهش پیدا می کنند.به همین دلیل،برای اینکه درصد مالکیت شما ثابت بماند،شرکت این حق را به شما می دهد که به نسبت درصد افزایش سرمایه،حق تقدم در خرید سهام جدید منتشر شده داشته باشید.در نتیجه شما به اندازه ۵۰ درصد از تعداد سهام جدیدی که داشته اید،حق تقدم سهام خواهید داشت.پس در این حالت ۵۰۰ حق تقدم خرید سهام(۵۰% از ۱۰۰۰ سهم شما) به شما تعلق خواهد گرفت.
چگونه از حق تقدم سهام سود بدست آوریم؟
حق تقدم به خاطر ویژگی‌های خاص خود (از جمله دامنه نوسان دوبرابری نسبت به سهم) دارای ریسک زیادی است اما می‌توان با یادگیری ترفندهای معاملاتی که با تجربه و آزمون و خطا بدست آمده،  حق تقدم مناسب را در زمان مناسب خریداری کرد و سود مناسبی بدست آورد.
بازی‌های زیادی در حق‌تقدم سهام انجام می‌گیرد و عدم شناخت این بازی‌ها به راحتی می‌تواند باعث زیان سنگین شود.

از طرفی می‌توان با شناخت ویژگی‌های مناسب یک حق تقدم، با یک ریسک معقول، سودی بسیار بالاتر از خرید سهام همان حق‌تقدم بدست آورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.